Paulo Freire krijgt algemeen erkenning als één van de belangrijkste pedagogen van de tweede helft van de 20ste eeuw. De Braziliaan was auteur van onder meer “Pedagogie van de Onderdrukten” en lag aan de basis van een revolutionaire alfabetiseringsmethodie die volwassenen niet enkel het woord, maar ook de wereld moest leren lezen. De pedagogie die Freire ontwikkelde en de traditie van “popular education” die hieruit zou voortvloeien veroverde eerst Latijns-Amerika en nadien de hele wereld. Deze stroming is ook een van de belangrijkste bronnen waaruit LABO vzw inspiratie put voor haar emancipatorisch vormingswerk. Daarom besteden we op deze pagina wat meer aandacht aan de man die aan de basis lag, en zijn ideeën.

Bijdragen over Paulo Freire op de LABO blog:

Belangrijkste werken

Van Freire:

  • Pedagogy of the Oppressed
    Pedagogie van de Onderdrukten
  • Education for Critical Consciousness
  • Pedagogy of Hope
  • Pedagogy of Freedom
  • The road is made by walking

Over Freire:

  • Darder, Antonia. Reinventing Paulo Freire.
  • Ledwith, M. Community Development in Action: Putting Freire into practice. (2016) Policy Press.
  • hooks, b. Hoofdstuk uit: Teaching to transgress.

Kernideeën Paulo Freire

  • “Conscientizacao”
  • Praxis
  • banking education

(Binnenkort meer.)